Huijnen & Hopman maken van ieder concert een beleving: meeslepende muziek, afgewisseld met persoonlijke verhalen. Ze creëren een intieme setting waarbij ze het publiek actief betrekken. Alles kan, en alles mag.

‘Souvenir’ van Ladislav Kupkovic was de aanleiding voor de eerste samenwerking van Huijnen & Hopman in 2012. Huijnen speelde ’Souvenir’ aan het begin van haar carrière, en de wens om het opnieuw te spelen betekende een vliegende start voor het duo. De unieke combinatie van viool en accordeon blijkt een schot in de roos, de klankkleuren zijn ongeëvenaard.

Huijnen & Hopman zijn onophoudelijk op zoek naar repertoire voor deze specifieke combinatie. Van volksmuziek uit de Balkan, Duitse romantiek, Argentijnse tango en zigeunermuziek tot hedendaagse werken - speciaal voor hen geschreven. Het duo bewerkt alles zelf. Ze blijven dicht bij het origineel, maar gaan altijd de uitdaging aan er een eigen karakteristieke versie van te maken. Hun stijl is zowel expressief, virtuoos en swingend, als speels en intiem.

Het romantisch georiënteerde debut album ‘Dance!’ uit 2015 werd bejubeld door de (inter)nationale pers en bekroond met vijf sterren.
Cécile Huijnen studeerde bij Davina van Wely en Jaap van Zweden. Ze won op jonge leeftijd een aantal prijzen, waaronder de Badingsprijs en de hoofdprijs van het Oskar Back Vioolconcours. Ze studeerde cum laude af, en ontving de Nicolai prijs en de Fock Medaille. Meteen daarna werd ze aangesteld als concertmeester van het Nederlands Balletorkest.
Sinds 2000 is zij concertmeester van Phion, het voormalig Gelders Orkest.

Daarnaast is Huijnen een veelgevraagd gastconcertmeester, oa bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, Ludwig, het Residentie Orkest, Het Nederlands Philharmonisch Orkest, The Bergen Philharmonic Orchestra en vele anderen. Ze werkte met dirigenten als Yannick Nézet-Séguin, Lahav Shani, Jaap van Zweden, Neville Marriner, Lorin Maazel en Valeri Gergiev.

Als solist profileerde ze zich met laatromantische vioolconcerten zoals Strawinsky, Barber, Shostakovitsj en Korngold, maar ze maakt ook graag uitstapjes naar het klassieke en romantische repertoire. Met solisten als Gary Hoffman, Maximilian Hornung en Rick Stotijn speelde ze de grote dubbelconcerten.
Huijnen is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en wil haar grenzen blijven verleggen. De samenwerking met dans- en toneelgezelschappen is een grote bron van inspiratie. Ze soleert regelmatig bij het Nederlands Danstheater. Gespecialiseerde ensembles in barok- en hedendaags repertoire brachten haar over de hele wereld.

Sinds 2012 vormt zij het succesvolle duo Huijnen & Hopman met accordeonist Marieke Hopman. Ze bewerken het vooral romantische repertoire eigenhandig voor hun specifieke combinatie. De albums ‘Dance!’ uit 2015 en Love! uit 2019 werden bejubeld door de (inter)nationale pers.

Daarnaast is Huijnen auditiecoach en gastpanellid van het radio 4-programma Diskotabel.

Huijnen is ook columnist: haar columns ‘Snapshot Klassiek’ - over het leven van een musicus en de achtergronden in de klassieke muziek - waren te horen in het KRO-NCRV- programma Passaggio op radio 4, en te lezen op Classicstogo.nl. In mei 2021 verscheen haar verzamelbundel ‘KAK’, die breed werd opgepikt door de Nederlandse media. De eerste druk was binnen 7 weken uitverkocht.
Marieke Hopman (Amsterdam, 1981) behoort tot de top van accordeonisten in Nederland. Na haar pianostudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag behaalde ze in 2009 summa cum laude een master voor accordeon aan The Royal Danish Academy of Music in Kopenhagen.

Als accordeoniste heeft Marieke een zeer ruime ervaring, zowel als soliste als in kamermuziek, in binnen- en buitenland. Zo speelde ze met het Koninklijk Concertgebouw Orkest tijdens het openluchtconcert op het Museumplein en voerde ze samen met componist Mauricio Kagel diens beroemde Tango Alemán uit in Paleis Noordeinde. Met het Rotterdams Philharmonisch Orkest trad ze op in Antwerpen, Londen en Wenen. Ze speelde als soliste en als ensemble-lid bij het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg en Orkest de Ereprijs.

Talrijke nieuwe composities werden voor Marieke geschreven. Ze werkte samen met vooraanstaande componisten als Martijn Padding, David Dramm, Andy Pape, Chiel Meijering, Anke Brouwer, Janco Verduin en Seung-Ah Oh.
Marieke heeft daarnaast een grote liefde voor muziektheater. Ze speelde bij theatergezelschappen als Stella Den Haag, Veenfabriek Leiden, Artemis, De Appel, Hollands Diep en Groots en Meeslepend. Ze werkte met regisseurs als Frans Weisz, Hans van den Boom, Paul Koek, Floor Huygen, Geert de Jong, David Geysen en Cilia Hogerzijl. Met haar voormalig eigen muziektheatergezelschap !Ynx realiseerde ze vijf nieuwe producties.

Onder de naam Huijnen & Hopman heeft Marieke een succesvol duo met violiste Cécile Huijnen, concertmeester van Phion. In oktober 2015 kwam hun eerste cd Dance! met romantisch repertoire uit op het label Challenge. Deze werd heel enthousiast ontvangen en kreeg vijf sterren van de Telegraaf en een 10 in de Luister. In 2019 lanceerden zij hun tweede cd Love! met de internationale operaster Eva Maria Westbroek.

In 2012 kwam Mariekes debuut-cd uit met werk van Bach, Frescobaldi en Rihm. Ze presenteerde haar cd bij Vrije Geluiden, de Concertzender en Radio 4.

Van 2010 t/m 2015 was Marieke als hoofdvakdocente accordeon verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds september 2015 vervult zij die functie aan het Conservatorium in Amsterdam. In juni 2015 werd ze artistiek leider van het Bach Festival Dordrecht. Sinds november 2019 is zij Artistiek leider van Festival Classique en Artistiek Manager bij cultureel organisatie bureau LUSTR.

Marieke speelt op een Pigini Nòva.
www.mariekehopman.nl